Catching Points - a food blog

Sunday, August 27, 2006

CYBERKOCKEN #5

First in Swedish, as this is a swedish challange, scroll down on this post to get this recipe in english!

Cyberkocken #5 hade ingredienserna Mozzarella, Kycklinglever, Mandel och Svamp. Jag blev verkligen till mig, för jag har tänkt ganska länge på kycklinglever. Det låter lite konstigt jag vet men de få dagar min pappa brukade laga mat när jag var liten, hade han några speciella rätter han gjorde. Falukorv i ugn (kommer senare i veckan), makaronilåda och kycklinglever med ris var de enda han kunde. Och plättar. Så vi kunde nästan alltid gissa vad vi skulle äta när mamma var borta. På sistone har jag tänkt mycket på pappa, ettårsdagen efter hans död var nyligen och man saknar ju sina nära och kära.
Det kanske låter konstigt men jag brukade älska pappas kycklinglever. Det var nog inte alltid så och det är en smak man måste vänja sig vid men sist jag åt den älskade jag den. Därför blev det just pappas kycklinglever som jag lagade. Det enda jag ändrade var att jag la till champinjoner. Till min kycklinglever serverade jag ris och en sallad med mozzarellan och mandeln.
Det här är en av de enklaste recept som existerar!


Pappas Kycklinglever
300 g kycklinglever
1 lök
1 vitlök
8 champinjoner
2 dl matlagningsgrädde
1 msk sambal oelek
salt och peppar
olivolja

Börja med att skölja och rensa levern. Ta bort all fett och alla hinnor du ser. Torka den noga med lite papper.
Hacka lök och vitlök. Rensa och hacka champinjonerna smått.
I en stekpanna, värm oljan. Bryn levern. När alla bitar har fått färg (inte är genomstekta) lägg i champinjonerna, ha pannan het och rör om hela tiden, du vill bara mjukna champinjonerna.
När champinjonerna är mjuka, blanda i lök och vitlök och stek tills löken har blivit genomskinlig. Salta, peppra, ha i sambal och tillsätt matlagningsgrädden. Låt det hela puttra i en kvart.
Koka jasminris undertiden och servera till.


Till salladen använde jag blandade salladsorter och hackade mandel till, och mozzarella i tärningar. Otroligt gott alltihop!

ENGLISH RECIPE

Cyberkocken is a swedish event where you get decided ingredients and you cook something after that.
The ingredients were mushrooms, almond, mozzarella and chickenliver. Which made me decide to make a recipe my late dad always used to do. No need to write the whole history as above, all I can say is that I used to love this as a kid and I still think it's awesome!

Dads Chickenliver
300 g chickenliver
1 onion
1 garlic clove
8 mushrooms (I used white button mushrooms)
almost 1 cup half and half
salt
peppar
sambal oelek (which is a chilipaste)


Start with cleaning the liver. You want to remove fat and any membrane you can find. Quickly wash it under water and make sure to dry it off completely.
Chop the onion, garlic and mushroom.
Heat some oil in a pan and add the liver. Brown it, then add the mushroom to soften. When it's soft, add the garlic and onion and stir until the onions are soften.
Add salt, peppar and sambal and then add the half and half and let it simmer for fifteen minutes.
Serve with some jasmin rice.

To use the mozzarella and almond, I made a salad and topped with both those ingredients. It was a very luxurious dinner and I made sure to make a lunchbox for tomorrow! YUM!

3 Comments:

  • Tack för ditt fina bidrag! Sammanställningen ligger ute på min blogg nu så om du vill kan du ta en titt på de andra som deltar och rösta i Folkets val

    By Blogger Viktoria, At 8:52 PM  

  • Låter gott med din pappas levergryta. Nu vet jag vad jag kan göra med resterande lever som ligger i frysen.

    Falukorvring - tror att alla ungar åt den. Jag har också publicerat ett recept för ett tag sedan.

    By Blogger Kinna Jonsson, At 9:37 PM  

  • tack viktoria

    kinna levergrytan var jätte god och perfekt i lunchlådan!

    By Blogger Lexi, At 12:18 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home